0грн.
Зробити замовленняРозвиток дрібної моторики в дитячому садку

Дрібна моторика — це здатність здійснювати точні, координовані рухи пальцями рук і кистями. Вона тісно пов’язана з розвитком мовлення, уваги, мислення та пам’яті, що робить її критично важливою для формування повноцінної особистості дитини.
Дрібна моторика являє собою взаємокоординаційну роботу кісткової, нервової, м'язової системи. Правильний розвиток дрібної моторики в молодшому віці впливає на формування мовлення, логічного мислення, пам'яті, мозкової діяльності, розумових здібностей і координації. Психологи та педіатри зазначають, що нескладні вправи для рук і ніг активізують процеси практично всіх ділянок головного мозку. Це, як наслідок, покращує кровообіг і живлення тканин, позитивно позначається на увазі, мисленні, уяві, зоровій і руховій пам'яті.
На кінчиках пальців міститься величезна кількість нервових закінчень, імпульси через які подають у головний мозок. Там інформація обробляється, доповнюється даними зорових, слухових і нюхових рецепторів. Так дитина сприймає цілу картинку, предмет або дію. Що краще в неї розвинена дрібна моторика - уміння чітко виконувати дрібні рухи кистями та пальцями рук, то краще малюк говоритиме, писатиме, логічно мислитиме.
Чому розвиток дрібної моторики — це пріоритет
Центри дрібної моторики розташовані поряд з мовленнєвими центрами головного мозку. Тому вправи, що залучають пальці рук, опосередковано стимулюють розвиток мовлення. Вони також покращують координацію рухів, готують руку до письма, сприяють формуванню навичок самообслуговування, зміцнюють нервову систему.
Навіщо розвивати дрібну моторику в дошкільному віці?
Позитивно позначається на мовленні. Моторні центри пальців у корі головного мозку розташовані поруч із моторними центрами мовлення. Тому активна стимуляція роботи пальців рук і ніг сприяє передачі імпульсів у мовленнєву систему, що позитивно впливає на мовлення, відіграє важливу роль у боротьбі з мовленнєвими патологіями.
Повноцінний нервово-психічний розвиток. На думку сучасних дослідників і вчених, рухи кисті, пальців рук і ніг позитивно позначаються на роботі центральної нервової системи та головного мозку. Правильно підібрані вправи ефективні як комплексна терапія для дітей з підвищеною нервозністю, збудливістю або ж навпаки пасивністю і втратою інтересу до навколишнього світу.
Закріплює навички самообслуговування. Дитина вчиться самостійно тримати ложку, зав'язувати шнурки, застібати ґудзики. Формування відповідних навичок підвищує тонус м'язів, малюк набуває необхідної гнучкості та рухливості.
Формується готовність до навчання. Психологи та освітяни зазначають, що рухи пензлем і пальців розвивають моторні функції, сприяють правильній координації рухів. Завдяки цьому зникає скутість рук. Регулярні вправи готують дошкільнят до оволодіння письмом, формують у них художні та інші навички.
Методи розвитку дрібної моторики у садку
Ігри та вправи для дітей 2-3 років (ясельна група)
- Намисто — нанизування великих намистин на шнурок;
- Що за фрукт? — вгадування предметів на дотик;
- Ліплення з пластиліну — створення простих форм;
- Ігри з кубиками — будівництво веж та складання зображень;
- Шнурівки — закріплення дрібних елементів на макетах.
Ігри для дітей 3-5 років (молодша група)
- Робота з безпечними ножицями;
- Сортування фігур за розміром;
- "Скринька зі скарбами" — ідентифікація предметів навпомацки;
- Пазли, мозаїка, сортери;
- Дротяні лабіринти.
Ігри для дітей 5-6 років (середня група)
- Сортування за допомогою пінцета;
- Пошук відмінностей на зображеннях;
- Заповнення малюнків скріпками;
- Створення зачісок для ляльок;
- Орігамі.
Ігри для дітей 6-7 років (підготовча група)
- Штрихування геометричних фігур;
- Зростання літери — вправи на повторення елементів;
- Конструктори із сюжетним наповненням.
Сучасні засоби розвитку моторики
Серед ефективних інструментів для розвитку моторики виділяється інтерактивна пісочниця. Вона об’єднує класичні вправи з сучасними ІКТ-рішеннями. Це унікальне обладнання для сенсорного розвитку, діагностики, психокорекції та інклюзивного навчання.
Рекомендовані вправи для занять
- Пальчикова гімнастика з супроводом музики або віршів;
- Ліплення з пластиліну, тіста, полімерної глини;
- Ігри з конструкторами (Lego, дерев'яні набори);
- Пальчиковий театр — розвиток моторики й мовлення одночасно;
- Малювання, вирізання, пазли, маніпуляції з піском.
Систематичне стимулювання дрібної моторики — це ключ до успішного розвитку мовлення, координації, навичок самообслуговування й навчальної підготовки. Завдяки грамотній роботі педагогів і використанню сучасного обладнання, таких як інтерактивна пісочниця, дошкільний заклад може створити сприятливе середовище для всебічного розвитку кожної дитини.